Evenementen

Inrichting vitrines
 

De hobby van Thera Berkhout, vrijwilligster Weverijmuseum.

ln 1980 begon ik met weven. Mijn man, Huub, attendeerde mij op een weefgetouwtje dat in Arachne stond en zei: “Dat is echt wat voor jou!” En hij had gelijk. Vanaf de eerste dag was ik verliefd op weven.

Ik begon meteen met diverse cursussen en workshops. Zoal bijvoorbeeld bij Marian Stubenitsky, Marijke Dekkers en in het Textielmuseum in Tilburg. Ik ben zelfs naar Canada gegaan om samen met mijn vriendin, Dini Cameron, daar workshops te volgen bij bekende weefsters als Bonnie Inouye, Karin Selk en Mandy Heggveit.

Mijn vriendin Dini uit Canada ontwikkelde het weefprogramma Pro Weave.

Dat boeide me enorm en zo werd ik de eerste tester in Nederland van het weefprogramma. En nu -na al die jaren- ben ik nog steeds betrokken bij upgrades van het programma. Steeds als er weer iets aan het programma wordt verbeterd.

Als technisch weefster weef ik liever niet met experimentele garens, maar de techniek en het gebruik van de computer interesseert mij, eerlijk gezegd, veel meer.

Zo kom ik, met het gebruik van de computer en het weefprogramma, op mijn 32 schachts weefgetouw tot mijn werkstukken.

Nu vorm ik samen met 8 enthousiaste weefsters de groep “Metamorfose”, wij komen eens in de 6 weken bij elkaar. Om elkaar te inspireren, te stimuleren en elkaar te helpen. En… om niet te vergeten om gezellig even met elkaar te kletsen. Want het weven heeft me niet alleen een leuke hobby gegeven, maar ook veel leuke vriendinnen.

De vitrines zijn vanaf nu t/m de maand mei te bezichtigen tijdens openingstijden van het Weverijmuseum en/of Centrum Hofdael.
Openingstijden Weverijmuseum: elke woensdag, donderdag, zaterdag en zondag
van 13.00 tot 17.00 uur  

Afhankelijk van de coronabeperkingen zullen onderstaande expositie plaatsvinden.

In april en mei 2021 ontvangt het Weverijmuseum de textielcollectie
‘Piet Manders’ uit Mierlo.


Piet Manders (1928 – 1986) werd geboren in Mierlo. Na de Rooms Katholieke Jongensschool volgde hij een tweejarige opleiding aan de Textiel-dagschool te Eindhoven, waar hij op 31 maart 1943 op veertienjarige leeftijd zijn diploma haalde. Daarna volgden meer opleidingen in de textiel (Helmond), werkte hij bij de N.V. J.A. Raymakers & Co Textielfabrieken en kreeg uiteindelijk een dienstverband bij de Textielfabriek Posterholt (L) waar hij heel veel stoffen en patronen heeft ontworpen en uitgewerkt.

Textielgezin
Piet Manders kwam uit een gezin waarvan iedereen in de textiel werkzaam was. Zijn vader werkte bij J.A. Raymakers in Helmond en zijn moeder als weefster in de katoenweverij van De Haes in Mierlo. Zijn drie zussen waren allen coupeuse. Zijn zus Maria Manders was de oprichtster van het huidige Lenssen-Manders Mode in Mierlo.

Dessinateur
Piet Manders was een ‘dessinateur’, dat wil zeggen dat hij stoffen en dessins ontwierp voor kleding en woningstoffering. Kleurrijk, vaak met een zilverkleurige zijde draad. Duidelijk herkenbaar, vaak met als inspiratiebron bloemen en planten. Stoffen die hun weg vonden naar Italië, Afrika, Engeland, Duitsland en Oostenrijk. Nederland was een bescheiden afnemer. De specialiteit van Piet Manders was het ontwerpen van dessins voor jacquard-stoffen van pure zijde en zijdeachtige hoofddoeken en folklorestoffen.  Italië was de grootste afnemer van de zijden stoffen. De zijdeachtige hoofddoeken en folklorestoffen waren hoofdzakelijk bestemd voor Nigeria. Een aantal van de stoffenontwerpen van Piet Manders werden destijds verwerkt in de haute-couture collecties van de grote internationale modeontwerpers als Nina Ricci, Christian Dior en Yves Saint-Laurent.

Weverijmuseum
Het Weverijmuseum heeft deze unieke collectie als schenking gekregen van het voormalige zijdemuseum ‘World of Silk’; voorheen gevestigd in Meliskerke (Zeeland). Wij zijn bijzonder blij met deze aanwinst gezien het unieke karakter en de verbinding met deze regio (aldus Bert Vermeer, directie Weverijmuseum). Inmiddels is er contact geweest met de familie van Piet Manders (zijn neef en tevens eigenaar van de damesmodezaak Lenssen-Manders in Mierlo). Zij zijn bijzonder blij dat de collectie terug is in de omgeving waar Piet Manders is geboren en zijn jeugd doorbracht.

Tentoonstelling
Vanzelfsprekend wil het Weverijmuseum de bijzondere collectie laten zien aan haar bezoekers en daarom wordt er in april/mei 2021 een overzichttentoon-stelling ingericht. Vanzelfsprekend zal daar ook de familie van Piet Manders bij worden betrokken.

Japan, voor even met Geldrop verweven, 80 Kimono’s en accessoires
vertellen hun verhaal.

Van 23 juli t/m 2 september 2021 organiseert het Weverijmuseum een zeer bijzondere tentoonstelling. Het museum heeft de unieke kans gekregen om uit de rijke collectie van privéverzamelaars Adri van Hoegee en G. van der Linden, van het voormalige Zijde museum In Meliskerke, een selectie te mogen maken van circa 80 kimono’s en accessoires.

Doel van de tentoonstelling
Het Weverijmuseum laat de rijke geschiedenis van 150 jaar textielindustrie in Geldrop en omgeving zien. Dit culturele erfgoed is één van de speerpunten voor de village marketing van de Gemeente Geldrop-Mierlo. Met de keuze van een kimono-expositie sluit het Weverijmuseum aan op de kernbegrippen ‘Verweeft en vermaakt’. De eeuwenoude en nog steeds actieve Japanse weefcultuur, die de basis is voor de Japanse kimono, verweeft Geldrop een zomer lang met Japan.

De kimono
Kimono’s roepen direct associaties op met het land van de rijzende zon met zijn verfijnde gevoel voor schoonheid, het respect voor de natuur, de vlietende wereld, de geisha’s, theeceremonies, de kunst van het verpakken, de exquise culinaire cultuur, de wereld van samoerai, de traditie van vele ambachten, de tempels, bonsai en ikebana, maar ook de hightech van wereld van auto’s, computers, tv’s en camera’s, state of the art design, manga, animé en hedendaagse mode.

De kimono behoort tot het meest bekende culturele erfgoed van Japan. Ze is het traditionele kledingstuk gedragen door mannen, vrouwen en kinderen. Het woord kimono betekent   letterlijk “het ding dat men draagt” (ki “dragen” en mono “ding”) en wordt gebruikt voor het tot op de grond vallend gewaad.  Van de kimono is die voor de vrouw het meest indrukwekkend en het meest expliciet in het uitdrukken van sociale waarden. Een kimono is een verwijzing naar status, leeftijd en huwelijkse staat van de draagster, maar ook de gelegenheid als huwelijk, overlijden, het seizoen en tijdstippen die het leven markeren, zoals het volwassen worden. Met de keuze van de stoffen voor een kimono ensemble laat een vrouw tevens haar verfijnde smaak zien. Voor mannen en kinderen zijn deze codes minder aanwezig, maar niet minder interessant daar waar de binnenzijde van de herenkimono verrassende afbeeldingen tonen en de rugpanden van de kinderkimono’s versierd zijn met de kwaadwerende en gelukbrengende motieven.

Accessoires

 


Kunstzinnige Textielmarkt

kunstzinnige textielmarkt - geldrop - weverijmuseum
Foto impressie van een eerdere textielmarkt.

Het jaar 2021 heeft nog te veel onduidelijkheden t.a.v. het corona virus. Hierdoor is besloten om het evenement "Kunstzinnige Textielmarkt" helaas weer met een jaar uit te stellen. Hopelijk kunnen wij er in 2022 wel en leuk evenement van maken.

Weverijmuseum Geldrop maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluit
x